December 2009, 2.12.2009
Zdravniki svetujejo:
Dieta – kaj je to?
Pametno hujšanje
Avtor: asist. Rok Lokar, dr. med., spec. družinske medicine
Kadar kdo omeni, da je na dieti, vsakdo takoj razume, da hujša. Vendar pa stvari niso tako preproste, saj poleg shujševalne diete poznamo še vrsto drugih.

Sladkorna, žolčna, želodčna, z nizko vsebnostjo purinov (za tiste s putiko) in še bi lahko naštevali. Najširši pomen izraza »dieta« (iz ang. diet) je pravzaprav prehrana. Posebne vrste diet so potrebne pri različnih bolezenskih stanjih in jih navadno poznajo le tisti, ki jih morajo upoštevati; za vse druge pa dieta navadno pomeni hujšanje. Nekaterim drugim dietam bomo pozornost posvečali sproti, v prihodnjih številkah revije, ustrezno tematskim sklopom.

Hujšanje
Telesna teža je bilanca med vnosom in porabo. Težo vzdržujemo, če je poraba enaka vnosu; če je vnos večji od porabe, se redimo, če je manjši, hujšamo. Ta resnica je preprosta in neizprosna. Odrasel človek porabi v povprečju na dan okrog 2000 kilokalorij (kcal). Ženske nekoliko manj, mlajši več in s starostjo nato oboji čedalje manj. Del teh energijskih potreb je tako imenovani »bazalni metabolizem«, to je tista količina energije, ki jo organizem potrebuje za svoj obstoj v popolnem mirovanju. Gibanje in druge aktivnosti povečujejo porabo energije, a precej manj, kot bi si to marsikdo želel. Ura zelo intenzivne telesne aktivnosti povprečnega odraslega redko preseže porabo 800 kcal. Stoječe delo in službe, kjer so ljudje neprestano aktivni, redko pripomorejo k porabi dodatnih 1000 kcal v delovnem dnevu.

Shujševalna dieta
Vsaka shujševalna dieta je učinkovita, če jo posameznik dovolj vestno upošteva, saj temelji na negativni bilanci. Pojemo manj, kot porabimo, zato se razlika (negativna bilanca) porablja iz naših tkivnih rezerv; kilogram maščevja pomeni 9000 kcal. Kako je torej mogoče, da bi nekdo s pomočjo »čudežne« diete shujšal na primer pet kilogramov v treh dneh? Zelo preprosto: nikakor. Pri tovrstnih dietah gre za preprosto goljufijo, pri kateri ljudje sicer res izgubijo telesno težo, a predvsem zaradi izgube vode, torej dehidracije. To se hitro popravi, saj organizem poskrbi za ravnotežje in izgubljeni kilogrami hitro najdejo pot nazaj v obliki popite tekočine.
V resnici lahko odrasel, povprečno aktiven človek, med popolnim stradanjem, v tednu dni izgubi le okrog dva kilograma maščobe in prav nič več. Razne diete, ki obljubljajo, da uživanje določenih vrst hrane »topi« maščobe ali poveča porabo energije, so slepitev.
Seveda pa je res tudi, da vsaka dieta preneha delovati, ko se je ne držimo več; zato se neizogibno zgodi tudi to, da se kilogrami, ki smo jih težko izgubili, v celoti vrnejo, ko se sami spet oprimemo prejšnjega življenjskega sloga.

»Začela sem hujšati, teža gre pa gor!«
Res je. Za vsak kilogram porabljene maščobe (mehanizem se kemično imenuje beta oksidacija maščobnih kislin) nastane v telesu kar deset litrov vode. Pri debelih (nekoliko izraziteje pri ženskah) je odvajanje presežne tekočine že brez tega nekoliko slabše in se zato nekaj dodatnih litrov tekočine pozna kot nekaj dodatnih kilogramov. Na srečo se ta odvečna voda razmeroma hitro – večinoma v nekaj dneh – izloči. Naj velja: prvih 14 dni za tem, ko smo se odločili začeti hujšati, se ne tehtajmo, da nam ne poide volja. Uspeh hujšanja se uspešneje meri z merjenjem obsega trebuha v višini popka s šiviljskim metrom.
dr. svetuje
Smotrna je le tista shujševalna dieta, ki jo lahko upoštevamo trajno in torej postane naš življenjski slog. Vse drugo je samo nepotrebno nihanje telesne teže, kar za organizem (predvsem za srce) sploh ni posebno zdravo. Vsak dan moramo zaužiti toliko hrane, kot je potrebujemo za vzdrževanje zdrave telesne teže, kar za večino zahodnjakov pomeni približno pol manj hrane kot do zdaj. A ker se bliža praznični čas, še kratek namig: kadar se kakšen dan močno pregrešimo, je prihodnji dan (ali dva, odvisno od pregrehe) primeren post ali še bolje, sadni dan. Tako izravnamo količino zaužite energije in nas kilogrami ne bodo več skrbeli. Bilanca, pač…