September 2010, 8.9.2010
Zdravniki svetujejo:
Kajenje? Ne, hvala!
Popolno prenehanje je edini način
Avtor: asist. Mojca Miholič, dr. med., spec. družinske medicine
Nikotin je substanca, ki je prisotna v tobaku in predstavlja največji delež med vsemi ostalimi kemijskimi sestavinami cigarete. Sam nikotin povzroča hudo zasvojenost, celo večjo kot morfij, z vsemi znaki zasvojenosti.


V možganih deluje na dopaminske receptorje in končni učinek tovrstnega »draženja« sta ugodje in užitek.
Po določenem času (kajenja), se v možganih pomnoži število receptorjev za nikotin in posredno tudi »anatomska zgradba« možganov. Ob nenadnem prenehanju kajenja prekinemo »krog odgovora« za užitek, pomnoženi receptorji ne dobijo zadosti nikotina in razvijejo se značilni, kadilcem dobro znani, učinki odtegnitve (nespečnost, nestrpnost, razdražljivost, nemir, želja po cigareti, povečan apetit, …). Prvi znaki nikotinske odtegnitve se pojavijo v 12 urah po opustitvi cigarete in se lahko stopnjujejo do tretjega dneva, trajajo pa lahko v blažji obliki še do enega meseca. Enostavno rečeno, ljudje kadijo, da »zadostijo« svoji nikotinski odvisnosti, istočasno pa, ob nikotinu, vdihavajo še stotine ostalih, rakotvornih (kancerogenih), plinov in kemijskih snovi. Na srečo se pri daljši prekinitvi kajenja število nikotinskih receptorjev povrne na normalo in kadilec lahko ponovno postane nekadilec!

Prav bi bilo, da bi se vsak kadilec kdaj vprašal, ali gre pri njem za šibko ali hudo odvisnost. O tem bi se lažje odkrito in iskreno pogovoril s strokovnjakom (z osebnim zdravnikom?). Statistike so pokazale, da večina kadilcev (80 %) vsaj enkrat letno obišče svojega zdravnika, a je le pri petini od teh obiskov prisotno tudi svetovanje o morebitni opustitvi kajenja. Večina kadilcev je že vsaj enkrat v življenju razmišljala, da bi prenehala s kajenjem.

Od 5. avgusta dalje je v Sloveniji prepovedano kaditi v vseh zaprtih delovnih in javnih mestih. V javnomnenjski raziskavi Ministrstva za zdravje pa so po enem mesecu od uveljavitve ukrepa tudi prikazali, da je novi zakon k razmisleku o opustitvi kajenja spodbudil 14 % kadilcev.

Kajenje in vdihavanje tobačnega dima prizadeneta skoraj vsak organ v telesu, zato je tveganje za zgodnejšo smrt pri kadilcih za 1,7-krat večje kot pri nekadilcih. Večje tveganje je sorazmerno trajanju (leta!) kadilske navade in številu pokajenih cigaret. Rak na pljučih NI edina oblika raka, ki je pogostejša pri kadilcih, omeniti velja še pogostost raka v ustni votlini, na požiralniku, sečnem mehurju. Srčno-žilne bolezni, ateroskleroza (vključno z erektilno disfunkcijo pri moških) ter večje tveganje za tromboembolije pri ženskah, ki istočasno jemljejo še kontracepcijske tablete, so pri kadilcih izjemno velika težava. Zaradi vdihavanja škodljivih substanc v cigareti in vsakodnevnega draženja dihal, se pogosteje razvijeta kronični bronhitis in emfizem, ki poslabšata kvaliteto življenja ali vodita v prezgodnjo smrt. Kajenje negativno vpliva tudi na kostnino (osteoporoza, zlomi), želodčno sluznico (pogostejše težave z zgago in vnetjem želodčne sluznice), oči, kožo, zobe (zadah iz ust!), spolne organe (na kvaliteto sperme pri moškem in na plodnost pri ženski) … Opažamo, da so kadilci večkrat bolni kot nekadilci, saj je njihov imunski odziv zaradi izpostavljenosti tobačnemu dimu delno zavrt. Posebno v zimskih mesecih prebolevajo številna vnetja (okužbe) dihal. Pasivno kajenje se pri otrocih kaže z zmanjšano porodno težo, nenadno smrtjo dojenčka, s poslabšanji ali novimi pojavi astme, s številnimi okužbami spodnjih dihal in povečanim izločanjem sluzi. Torej: starši-kadilci POZOR!

Zaradi dokazanih škodljivih učinkov kajenja, ki je prerasla v pravo epidemijo bolezni, se danes zdravniki ukvarjamo tudi s številnimi metodami, kako pomagati bolniku, kadilcu, da bi kar najlažje in najhitreje prebrodil to razvado in zaživel brez cigarete.
Nekateri se odločijo in cigareto »odvržejo« ter ne kadijo nikoli več. V določenih okoljih je ta metoda dolgotrajno učinkovita tudi v 80 % primerov. Nekateri se ne (z)morejo kar tako odločiti, zato postopno zmanjšujejo dnevno število pokajenih cigaret. Farmakološko zdravljenje odvisnosti od nikotina je namenjeno predvsem zmanjševanju občutka želje po cigareti in odtegnitvenim znakom (nikotinski obliž, žvečilni gumi in dve vrsti tablet, ki ju na beli recept lahko predpiše zdravnik: Zybane in Champix).

Predstavila bi vam rada nekaj predlogov, kako začeti razmišljati ali celo že delovati proti kajenju!
  • Poskušajte, če je možno, kakšen dan (ali več) biti brez cigarete. Tudi ena cigareta dnevno že škodi zdravju in kljub zmanjšanju števila cigaret boste kaj kmalu ponovno prešli na isto število kot prej – če ne boste nikoli resno prenehali s cigaretami. Če kadite cigarete z nižjo vsebnostjo nikotina in katrana, si naredite levjo uslugo, saj inhalirate globlje. Edini pravi način je popolno prenehanje!
  • Zapišite si na papir, ZAKAJ želite prenehati s kajenjem. Zaradi boljšega zdravja in počutja? Zaradi vzora otrokom? Zaradi lažjega nadzora nad svojim življenjem? Zaradi zaščite družine pred vdihavanjem cigaretnega dima? Nekateri bolniki, ki preživijo srčno kap ali zbolijo za rakom, so zelo motivirani za spremembe življenjskega sloga in lahko presenetljivo hitro opustijo škodljivo razvado. Vsekakor je bolje prenehati takoj, ne pa takrat, ko dejansko nimamo več druge izbire.
  • Zavedati se morate, da je prenehanje s kajenjem zelo težka naloga! Seznanite in informirajte se čim bolj natančno, kakšne negativne učinke prinaša kajenje v vaše življenje. Razumevanje lastne težave in odgovor na vprašanje, zakaj sploh kadim, vam lahko odkrije marsikaj, o čemer še niste razmišljali v času, ko ste bili kadilec.
  • Vsaj polovica odraslih kadilcev je v življenju prenehala kaditi – torej lahko uspe tudi vam! Ogromno ljudi se je soočilo z »novim« življenjem brez cigarete … in so preživeli! Če hočete ostati zdravi, prenehajte čim prej.
  • Veliko je napisanega, povedanega in objavljenega o škodljivosti kajenja. Če mislite, da potrebujete pomoč, oz. si jo celo želite, jo boste dobili – samo prositi morate zanjo ali vsaj omeniti svojemu osebnemu zdravniku (ali terapevtu ali prijatelju, …), da razmišljate in ste se pripravljeni podati v nekadilstvo. Samega sebe premagati je težko – tega se vsi zavedamo!