Junij 2009, 28.5.2009
V gibanju:
Nosečnice in šport
Avtor: asist. Robert Hajdinjak, dr. med.
S tem vprašanjem se pogosteje srečujejo kolegi ginekologi, za nasvet pa občasno vprašajo tudi nas zdravnike športne medicine. Športno aktivnost med nosečnostjo priporočamo skoraj vedno zaradi koristnih učinkov na bodočo mamo.


Nosečnost je fiziološko stanje, in ne bolezen, zaradi katere bi morale biti mame ob normalnem poteku nosečnosti prikovane na posteljo. Poleg neposrednih poškodb ploda zaradi fizične sile je ena večjih nevarnosti predvsem premajhna oskrba plodu s krvjo in s tem hipoksija (pomanjkanje kisika), kar se lahko zgodi ob morebitni preveliki intenzivnosti pri športu.
Krvni obtok matere se namreč v takšnih okoliščinah preusmeri k aktivnim mišicam, ki imajo v tistem hipu večjo potrebo po kisiku, kar vodi do pomanjšane prekrvitve posteljice in povečanega stresa za otroka. Zato opažamo povečanje srčne frekvence ob telesnem naporu matere tudi pri otroku. Verjetno je to tudi razlog za nekoliko nižjo porodno težo otrok mater športnic, ki pa na razvoj otroka nima pomembnega vpliva. Predvsem v nekaj prvih tednih nosečnosti je problematično tudi pregrevanje telesa ob naporu. Zvišana temperatura lahko povzroči nepravilnosti v zgodnjem razvoju živčevja otroka. Zato se intenzivna vadba v slabo zračenih prostorih v prvih tednih odsvetuje.

Spremenjena fiziologija
Zaradi spremenjene fiziologije telesa med nosečnostjo se določeno tveganje pojavi tudi za mamo. Predvsem opazujemo povečano incidenco težav z mišično-skeletnim sistemom: pogosteje se pojavljajo bolečine v križu, poškodbe ligamentov (križne vezi). Pogostejše so težave zaradi nižjega krvnega pritiska, ki je problematičen zlasti pri vajah, kjer ženska leži na hrbtu, maternica pa stiska velike vene in zmanjša pritok krvi v srce. Vaje v ležečem položaju na hrbtu se zato po prvem trimestru odsvetujejo. Mišičnoskeletne poškodbe nastanejo velikokrat zaradi spremenjene statike telesa (sprememba sredi-šča gravitacije vodi do drugačne obremenitve vezi in mi-šic, ki na to niso ustrezno pripravljene) ter izločanja hormona relaksina, ki povzroča ohlapnost vezivnega tkiva. Agresivno izvajanje raztezanja med nosečnostjo ali vadba, ki vključuje sunkovite gibe ali spremembe smeri, odsvetujejo. Toplo pa se že v zgodnji nosečnosti priporočajo vaje za krepitev mišic hrbta ter trebušne stene, ki spremenjeno statiko telesa dočakajo pripravljene.

Nosečnice
Nosečnice se s športom lahko ukvarjajo, dokler se zanj čutijo sposobne in jih naraščajoči trebuh pri tem ne moti. Tekmovalnešportnice zahtevajo individualno obravnav ginekologa, na splošno pa se tekmovalni napori odsvetujejo po preteku prvega trimestra aradi prej omenjene nevarnosti hipoksije ploda. Za nosečnice je primerna večina oblik telesne aktivnosti, izogibati se morajo aktivnosti z veliko sunkovitimi gibi. Tek je navadno najbolj priljubljena aktivnost, ki pri ženskah, ki so se že prej ukvarjale z njim, nima negativnih vplivov. Ni pa priporočljivo na novo začeti teči med nosečnostjo zaradi neprilagojenosti veziv in mišic, ki že tako ali tako zaradi relaksina doživljajo spremembe.

Aerobika
Pri aerobiki je smiselna izbira manj intenzivnih oblik vadbe. Poleg tega se je treba zogibati agresivnejšemu raztezanju in vajam leže na hrbtu po prvem trimestru. Med najprimernejše oblike telesne aktivnosti spadata kolesarjenje in plavanje. Predvsem zaradi podpore telesa in manjše obremenitve sklepov s telesno težo.

Absolutne kontraindikacije za telesno vadbo so težave z obtočili in dihali, slabo uravnavan diabetes, huda anemija, vaginalne krvavitve in nepravilnosti v legi ali razvoju ploda. Vsekakor je smiselno, da se o vseh nejasnostih prej pomenite z ginekologom.