Maj 2010, 5.5.2010
Zdravo in dobro:
Rižote!
Zdravniki kuhajo
Avtor: asist. Rok Lokar, dr. med., spec. družinske medicine
Rižota je čudovita jed. Preprosta in hitro pripravljena, okusna, zdrava in poceni ter tako različna, da nam nikoli ni treba gledati v recepte.

In glede na to, da jo lahko pripravimo skoraj s čimer koli, je vsaj v kakšni različici primerna prav za vsakogar in vsako dieto.
Bistvo dobre rižote je seveda dober in ustrezno pripravljen riž. Za klasične rižote, kot jih jemo Slovenci, je najprimernejši oluščen, brušen, na pol prekuhan polnozrnat riž. Brez strahu: večina rižev na naših prodajnih policah ustreza temu opisu. Najokusnejši so tisti z Daljnega vzhoda. Posebna vrsta riža, ki ima značilno obliko in okus, je basmati, ki je posebno primeren za jedi z nekoliko bolj eksotičnim okusom.

Skuhajmo riž
Preprosto, kajne? Stresemo ga v slan krop in skuhamo. Tako to počno Kitajci in dobra milijarda ljudi se ne more motiti, ali pač? Navaden kuhan riž vsekakor ima svoje mesto v kulinariki, še posebno za razne stroge maščobne, sladkorne in želodčne ter žolčne diete, prav okusen pa ni. Za rižoto je vsekakor bolje, da riž najprej prepražimo in podušimo. Dobro pripravljen riž je dovolj okusen, da ga je mogoče jesti kot samostojno jed. Če ne verjamete, ga na primer pripravite takole (za 3 osebe):

Dušni riž z origanom
Nasekljajte eno srednje debelo čebulo (na polcentimetrske kocke) in jo zasteklite na treh žlicah oljčnega olja. Ko zastekleni, zmanjšajte plin in dodajte dobro skodelico (3 dcl) riža ter ga previdno mešajte, da se ne prime (če se preveč prijemlje, je plin še vedno premočan ali pa je morda potrebna še žlica olja). Po nekaj minutah bo tudi riž postal steklen in začel nežno prasketati. Na hitro zalijte s pol dcl kislega belega vina (zelo ustrezna je npr. malvazija) in na hitro pražite naprej, da riž popije vino. Ko je spet suh, zalijte z vodo (dobre 4 dcl), pomešajte, posolite in začinite s čajno žličko suhega origana ter z občasnim mešanjem počasi (naj nežno vre) kuhajte 12–15 minut (odvisno od vrste riža in tega, koliko trd riž vaši hišni odjemalci še prenesejo; ne marajo vsi riža al dente).

Brez dodatkov ni rižote
Tako pripravljen riž je vsekakor dovolj okusen, da ga lahko ponudite kot prilogo k ustreznim mesnim ali zelenjavnim jedem ali pojeste kar samega, s solato, je pa tudi odlična podlaga za razne mešanice. Dodajmo na primer pražen por in vmešajmo nekaj žlic naribanega parmezana … Bliskovito pripravljen okusen riž z zelenjavo.
Namesto origana ga lahko začinimo tudi z drugimi zelišči, še posebno baziliko ali kar mešanico provansalskih zelišč. Odlično se obnese, če vanj stresemo mešanico za curry ali pa le kurkumo. Namesto pora je lahko katera koli pražena zelenjava ali mešanica zelenjave, mesa, rib, rakov, školjk, sadja (ja, tudi sadje, predvsem sušeno, je zelo ustrezno, na primer suhe slive, marelice in fige, v curry pa čudovito spada ananas). Tako pripravljena jed sicer ni ravno prava rižota, je pa večinoma lepšega videza (ker sestavine niso razkuhane) in pogosto okusnejša. Za tiste, ki želijo pravo rižoto, ki bo tudi malo »pocasta«, je recept drugačen le v tem, da je treba najprej prepražiti preostale sestavine, šele nato dodati riž, ga ravno tako pražiti še nekaj minut ter nato zaliti in kuhati vse skupaj. Po želji lahko na koncu zabelimo še s sladko smetano, lahko tudi kislo, ali pa z jušno osnovo, oljčnim ali bučnim oljem…

Prepustite pot domišljiji in dober tek.