Maj 2009, 7.5.2009
Zdravniki svetujejo:
Spomladanska utrujenost
Avtor: asist. Rok Lokar, dr. med., spec. družinske medicine
Skupek pestrih občutkov, ki ga imenujemo spomladanska utrujenost, je zelo pogost. Različni ljudje jo doživljamo različno.

Za nekatere je utrujenost lahko celo prijetna in hkrati izgovor za popoldansko poležavanje, večinoma pa so ti občutki neprijetni in bi se jih radi znebili. Občutki se začnejo pojavljati zgodaj spomladi in večinoma minejo, ko se konča spomladansko deževje.

Kaj jo povzroča?
Spomladanska utrujenost ni medicinska diagnoza in ne spada med zdravstvene težave. Vzroki zanjo so različni. Najpomembnejši razlog je gotovo pomanjkanje telesne aktivnosti in s tem zmanjšanje telesne kondicije v zimskem času, zato jo precej manj (ali sploh ne) občutijo tisti, ki so pozimi zelo aktivni in se radi ukvarjajo z zimskimi športi. Pomembna sta še naveličanost zaradi slabega, turobnega vremena in pomanjkanje svežega sadja ter zelenjave v prehrani ter posledično zmanjšanega vnosa predvsem vitamina C. Večina pogreša toploto sonca in sončno svetlobo, kar je pomemben psihološki dejavnik. Obstaja še več dodatnih dejavnikov, ki vsak zase pripomorejo k občutku utrujenosti. Manj izrazita je – paradoksno – pri tistih, ki imajo težje kronične bolezni, saj imajo podobne težave vse leto in so te manj sezonsko izražene.

Kako preprečiti spomladansko utrujenost?
Glede na to, da so vzroki za njen nastanek bolj ali manj znani, lahko spomladansko utrujenost uspešno preprečimo. Najpomembnejše je, da ne zmanjšamo redne telesne aktivnosti, ko se lepo jesensko vreme poslabša in prevesi v turobno deževno sivino. Večina aktivnosti zunaj sicer res ni mogoča, je pa zato pomembno najti nadomestila v domačem okolju. Primerna so sobna kolesa, eliptični trenažerji, steperji, tekoči trakovi, preprosta sobna aerobika. Za vsakogar se najde nekaj, treba je le nekaj motivacije, dobre volje in vztrajnosti. Res je, da je rekreacija med štirimi stenami v primerjavi s tisto zunaj razmeroma dolgočasna, a zato ni nič manj zdrava.
Pomanjkanje sveže sezonske zelenjave in sadja je v zadnjem času zaradi široke ponudbe v trgovinah dejansko nekoliko manjši problem, kot je bil včasih. Kljub temu pa mnogi – zaradi navad iz preteklosti – pozimi uživajo težjo, enolično, energijsko gostejšo hrano in manj zelenjave ter sadja. Za tiste, ki jim je to navado težko spremeniti, so koristni razni vitaminski pripravki v obliki vitaminskih napitkov, sokov ali multivitaminskih tablet. Najpreprostejši način za svež in okusen vitaminski napitek je sok iz sveže stisnjenih pomaranč; alternativa za tiste, ki agrumov ne marajo, je sok iz svežega korenja.
Vse našteto je hkrati »zdravilo« za že navzočo spomladansko utrujenost.

Kaj ni značilno?
Kadar je utrujenost tako izrazita, da zmanjšuje kakovost življenja in so se ji pridružile tudi druge težave, na primer nespečnost, naraščanje telesne teže ali hujšanje, brezvoljnost, žalost, močan nemir, tesnoba ali bolečine, je smotrno obiskati zdravnika, saj gre morda za znake bolezni, najpogosteje depresijo, ki sicer ni nevarna, je pa kronična in v nasprotju s spomladansko utrujenostjo močno slabša kakovost življenja. Pogoste so še težave s ščitnico in anemije, ki se jih da – kot tudi depresijo – dobro in učinkovito zdraviti.