Junij 2011, 1.6.2011
Novičke:
Vitamin D - novi hit
Lahko ga tvorimo tudi sami
Avtor: Darja Vidmar, dr. med.
Vitamin D je v maščobah topni vitamin, ki za razliko od drugih lahko nastaja v človeškem telesu. Tvori se v koži pod vplivom UVB-žarkov, lahko pa ga v telo vnašamo z rastlinsko hrano.
V končno aktivno obliko se preoblikuje po hidroksilaciji v jetrih in ledvicah. Slednja je strogo uravnavana in odvisna od potreb po vitaminu D v telesu. Njegova glavna naloga je uravnavanje presnove kalcija in fosfata, zato je pomemben za tvorbo in obnovo kosti. Do nedavnega smo poznali le njegovo vlogo pri zdravljenju osteoporoze, v zadnjih letih pa so znanstveniki začeli opozarjati še na številne druge pomembne naloge, ki jih ima.

Poleg že poznane povezave pomanjkanja vitamina D z rahitisom pri otrocih in osteomalacijo ali osteoporozo ter povečanim tveganjem za padce in zlome pri odraslih, imamo danes s študijami podprte dokaze o pomenu nadomeščanja vitamina D v prehrani zaradi številnih drugih koristnih učinkov. Vitamin D naj bi spodbujal proliferacijo in diferenciacijo mišičnih matičnih celic ter vplival na povečanje mišične mase in moči. Pomanjkanje se lahko kaže kot šibkost v proksimalnih mišičnih skupinah in nepojasnjene bolečine v mišicah. Spodbuja prirojeno imunost in s tem izboljša obrambo pred bakterijami in virusi, zmanjšuje pa tudi pojavnost avtoimunskih bolezni, kot so sladkorna bolezen tipa 1, multipla skleroza, revmatoidni artritis in Chronova bolezen.
Pomembno odkritje je bila tudi obratno sorazmerna povezava preskrbljenosti z vitaminom D in pojavnosti ter umrljivosti za nekaterimi vrstami raka (dojka, debelo črevo in prostata). Številne epidemiološke študije dokazujejo, da je pomanjkanje vitamina D dejavnik tveganja za razvoj sladkorne bolezni tipa 2, metaboličnega sindroma in kardiovaskularnih bolezni. Ima namreč protivnetni učinek, zmanjšuje oksidativni stres, tvorbo renina v ledvicah in drugih tkivih, zavira hipertrofijo srčne mišice in nekatere druge procese, ki pospešujejo aterogenezo.

Večina nas ima premalo vitamina D
Študija NHANES (ang. National Health and Nutition Examination Survey) je pokazala, da ima le 20–25 % prebivalstva normalno koncentracijo vitamina D v krvi, kar 25–35 % ljudi pa ima izrazito pomanjkanje tega vitamina. Vzroki so naraščanje debelosti, manjša poraba hrane, obogatene z vitaminom D, in manj izpostavljanja sončnim žarkom (oziroma uporaba zaščitnih krem s faktorjem).

Sami tvorimo vitamin D
Pri nas vitamin D nastaja v koži učinkovito le od marca do oktobra, med 10. in 16. uro, med sončenjem brez uporabe zaščitnih krem. Zadostovalo bi izpostavljanje celega telesa soncu v teh pogojih 3 x na teden po 10–15min. V koži starejših se tvori veliko manj vitamina D kot pri mladih. Iz teh razlogov bi bilo dobro vitamin D nadomeščati v obliki prehranskih dopolnil v neaktivni obliki, razen pri ledvičnih bolnikih, ki potrebujejo aktivno obliko tega vitamina.