Maj 2011, 4.5.2011
Zdravniki svetujejo:
Zdrava telesna teža
Vpliv teže na zdravje
Avtor: Kristina Janežič, dr. med.
Zdrav življenjski slog, zdrava prehrana in zdrava telesna teža niso zgolj kaprice moderne družbe, ki hoče izgledati vedno mlajša in vitkejša. Tu ne bo govora o vsiljenih estetskih idealih, temveč o vplivu teže na zdravje.


Prenizka in previsoka telesna teža nista zdravi in imata lahko katastrofalne posledice za zdravje. Zdrava telesna teža je predvidena teža oziroma razpon vrednosti telesne teže, znotraj katerega bo imel posameznik najmanj tveganja za različne bolezni.

Indeks telesne mase
Indeks telesni mase ali ITM (Body Mass Index, BMI) velja za najpogosteje uporabljan in zanesljiv pokazatelj ustreznosti teže posameznika. Vrednost BMI dobimo tako, da telesno težo v kilogramih delimo s kvadratom višine v metrih. Tako ima npr. posameznik s telesno težo 58 kg in višino 165 cm ITM vrednost 21,3 kg/m2 (58/1,652). Vsak si torej lahko enostavno sam izračuna svojo vrednost ITM. ITM je posredno tudi okvirni pokazatelj telesne maščobe. Saj razen pri športnikih, ki delajo na pridobivanju mišične mase, pri ljudeh višanje teže večinoma pomeni kopičenje maščobe.

Odstotek maščobe v telesu
Poleg same teže je pomembna tudi sestava telesa. Večji odstotek maščob v telesu pomeni večje tveganje za različne bolezni. Tukaj se pokaže pomanjkljivost ITM, ki ne ocenjuje direktno maščob v telesu. To lahko preprosto storite v bližnjem fitnes studiu. Tam s posebno napravo, ki pošlje električni tok skozi telo, na podlagi merjenja upornosti določijo odstotek maščobe v telesu. Pojavlja se tudi vedno več tehtnic za domačo uporabo, ki imajo to možnost.
Večina strokovnjakov se strinja, da je debelost pri ženski definirana, ko več kot 30 % telesne mase predstavljajo maščobe, pri moških pa 25 %. Telesno maščobo lahko okvirno ocenimo tudi z merjenjem debeline kožne gube, ponavadi na nadlakti.

Težave, povezane s prekomerno težo
Prekomerna telesna teža predstavlja dejavnik tveganja za različne bolezni, s povečevanjem telesne teže se tveganje še povečuje. Najpogosteje se omenjajo srčno-žilne bolezni, in sicer ishemična srčna bolezen (angina pektoris, srčni infarkt), srčno popuščanje, možganska kap, previsok pritisk. Srčno-žilne bolezni so najpogostejši vzrok smrti v razvitem svetu. Povečano je tudi tveganje za različne vrste raka (rak debelega črevesja in drugi raki na prebavilih, rak maternice, dojk, …), sladkorno bolezen tipa 2 z vsemi njenimi zapleti, povišan holesterol, gastroezofagealno refluksno bolezen, žolčne kamne, vnetje trebušne slinavke, zamaščena jetra.
Pri ženskah lahko vodi v motnje menstruacijskega ciklusa, povzroča težave s plodnostjo in več zapletov med nosečnostjo (večja verjetnost gestacijskega diabetesa in povišanega pritiska v nosečnosti in tudi večje tveganje za nekatere prirojene malformacije pri plodu). Pri večji telesni teži so obremenjeni tudi sklepi, predvsem kolena in hrbtenica, kar vodi v prezgodnjo obrabo in bolečine (osteoartritis). Prekomerna telesna teža vpliva na kvaliteto spolnega življenja, saj med drugim prispeva k erektilni disfunkciji. Nezanemarljivo je slabo počutje, nezadovoljnost s samim seboj in tudi depresija, kar izhaja tako iz socialne stigme do ljudi s prekomerno telesno težo kot tudi iz nerealnih pričakovanj tako družbe kot tudi posameznika.

Težave, povezane s prenizko težo
Tako kot prekomerna telesna teža predstavlja tudi prenizka telesna teža tveganje za zdravje. O tem se sicer manj govori, kar pa ne pomeni, da ni pomembno ali da je zelo redko. ITM pod 18 je pri prebivalcih razvitih dežel dostikrat posledica motenj hranjenja – anoreksije ali bulimije. Zaskrbljujoč je trend porasta motenj hranjenja pri mladih dekletih in fantih.
Zdravstvene težave so predvsem posledica stradanja, ki negativno vpliva na različne telesne sisteme (srčno-žilni, endokrini, gastrointestinalni sistem). Ravno srčni zapleti so najpogostejši vzrok smrti pri anoreksičnih pacientih. Stradanje zaznamujejo tudi slabša koncentracija, nihanja razpoloženja, depresija.

Za konec … ali začetek!
Človek s primerno telesno težo se boljše počuti, je bolj zdrav in ima boljšo samopodobo. Izvedite meritve, ugotovite, kje ste, in na podlagi tega ukrepajte in začnite živeti zdravo. Zdrava telesna teža je seveda samo del mozaika zdravega življenja, pa vendar.

V teh čudovitih spomladanskih dneh storite nekaj ZASE!